Succes Met Affiliate Marketing

5 extra verdienmodellen voor je website naast affiliate marketing

Geld verdienen met websites: ik doe het al sinds 2013. Het is inmiddels een compleet uit de hand gelopen hobby geworden, want toen ik in 2011 als 17-jarig scholiere mijn eerste blog The Budget Life startte, had ik geen idee dat je geld kunt verdienen met een website. 

Je kunt je wel voorstellen dat ik dus heel verbaasd was toen ik in 2013 ineens een aanbod kreeg van een bedrijf om een artikel te schrijven tegen een vergoeding. Ik kreeg het hilarische bedrag van €30,- maar het voelde als een miljoen euro. Ik verdiende gewoon geld met een site die ik het zelf had gemaakt!

Later integreerde ik ook affiliate marketing op mijn blog. Zo verdiende ik een paar tientjes per maand als iemand via mijn blog een product of dienst aanschafte die ik promootte. De afgelopen 3 jaar bouwde ik meerdere websites waar affiliate marketing zelfs het volledige verdienmodel was. Lange tijd bleef dat zo, totdat ik besefte dat ik de verdienmodellen die ik al jaren gebruikte via The Budget Life, natuurlijk ook prima kan toepassen op de overige websites die ik beheer.

Want naast geld verdienen met affiliate marketing, kun je met diezelfde site ook geld verdienen met andere online verdienmodellen. Inmiddels draai ik met mijn sites gemiddeld zo’n €500,- omzet per site per maand met verschillende verdienmodellen.

Ben jij benieuwd hoe jij meer omzet uit je website kan halen náást affiliate marketing? Ik vertel je welke verdienmodellen je vandaag nog op je site kan toepassen.

Cadeautips website

1. Advertentiebanners

Je kent het wel: je bezoekt een site en ziet daar advertentiebanners staan. In een ver verleden heb ik hier wel eens mee geëxperimenteerd op The Budget Life via Google Adsense, maar met weinig succes. De banners waren lelijk, namen mijn hele site over en leverden me maar een paar euro per maand op. 

Geen succeservaring voor mij, dus.

Totdat ik vorig jaar via LinkedIn in een post van Daniël Kuipers las, dat hij met zijn Pokémon affiliate site in een maand soms nog meer geld verdiende met advertentiebanners, dan met affiliate marketing. Omdat zijn bezoekersaantallen vrijwel gelijk waren aan die van mijn site Kindcadeautips.nl, dacht ik: dan kan ik dit dus ook!

Daniël gebruikt hiervoor Ezoic: een platform dat erg lijkt op Google Adsense, maar aanzienlijk hogere bedragen uitkeert aan websites. Als je minimaal 10.000 unieke bezoekers per maand hebt, kun je je direct aanmelden bij Ezoic en vandaag nog advertentiemateriaal op je site integreren. Zeker als je een WordPress-site hebt, is dit simpel te regelen.

Uiteindelijk verdiende ik vorig jaar in een kleine 3 weken zo’n $120 met banners op Kindcadeautips.nl. Best netjes, maar ik had nog niet helemaal door hoe ik kon voorkomen dat die banners mijn site compleet overnamen. Doordat die banners zo prominent aanwezig waren op allerlei plekken op mijn site, ging dat helaas ten koste van mijn affiliate omzet. 

Het staat dan ook nog steeds op mijn lijstje om dit verdienmodel via Ezoic verder uit te pluizen, zodat ik er een leuke omzet uit kan halen. Zonder dat het ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid van mijn site, natuurlijk. Ik vind advertentiebanners een interessant verdienmodel, omdat het een vrijwel passief verdienmodel is. 

Je geeft aan op welke plekken op je site je banners wil tonen en voilà, er verschijnen vanzelf advertenties op je site. Makkelijker geld verdienen met een website kan bijna niet!

Geld verdienen met advertorials

Voorbeeld van een advertorial op mijn blog The Budget Life in samenwerking met Coop.

2. Advertorials

Die eerste €30,- waar ik je in de inleiding van dit blogartikel al over vertelde, verdiende ik met een advertorial. In ruil voor een vergoeding, schrijf je een artikel over een product of dienst van een merk.

Voor bedrijven is dit een vorm van reclame. Door een artikel op mijn sites te publiceren, die inmiddels door duizenden mensen per maand bezocht worden, levert ze dit natuurlijk naamsbekendheid op.

Soms is “naamsbekendheid” het belangrijkste doel van een bedrijf, maar vaak heeft zo’n bedrijf nog een ander of zelfs belangrijker doel met een advertorial. Zij zien graag dat ik één of twee links naar hun website verwerk in het artikel. Dit wordt linkbuilding genoemd. 

De zoekmachine herkent dan: “Hé, de website van Nicole verwijst naar website X. Omdat de website van Nicole al goed presteert in de zoekmachine én de context van het artikel ook nog eens goed aansluit bij website X, zal dat ook wel betekenen dat website X een sterke site is over dit onderwerp. Laat ik deze site belonen met een hogere positie in de zoekmachine”.

En een hogere positie in de zoekmachine op belangrijke zoekopdrachten, dat betekent natuurlijk dat potentiële klanten zo’n bedrijf sneller weten te vinden. Daarom is linkbuilding een belangrijk onderdeel van de online marketingstrategie van veel bedrijven.

Hoeveel kan je verdienen met een advertorial?

De prijs van zo’n advertorial wordt vaak bepaald op basis van de volgende factoren:

  • Je Domein Autoriteit (DA). Dit is een score die door het bedrijf Moz aan websites wordt gegeven. Het is een richtlijn voor hoe “autoritair” een website is in de zoekmachine, oftewel hoe goed deze site al scoort in de zoekmachine. Hoe hoger je Domein Autoriteit, hoe “sterker” je website in theorie kan zijn én hoe meer je dus betaald krijgt voor een advertorial. 1 backlink vanaf een sterk domein, kan een website meer opleveren dan 10 backlinks vanaf “slechtere” sites.

  • Je Trust Flow. Dit is een score die iets zegt over hoe betrouwbaar jouw site is. Hierin worden verschillende signalen meegenomen. Hoe hoger je Trust Flow, hoe relevanter de backlink vanaf jouw website ook weer kan zijn.

  • Je huidige organische vindbaarheid in Google en bezoekersaantallen. Je kunt je vast voorstellen dat een bedrijf bereid is om meer te betalen voor een artikel met backlink op een website die al goed wordt gevonden in Google en 100.000 bezoekers per maand heeft, dan een site die 5 bezoekers per maand heeft.

  • Of je het artikel zelf moet schrijven of het bedrijf een kant-en-klaar artikel aanlevert. Als je het artikel zelf nog moet schrijven, moet je hier natuurlijk tijd in investeren en kun je een hoger tarief vragen, dan wanneer het bedrijf een artikel aanlevert dat je direct kan publiceren.

Op het moment dat mijn sites groeien qua bezoekersaantallen, Domein Autoriteit en Trust Flow, verhoog ik de prijs van mijn advertorials. 

Gemiddeld verdien ik zo’n €150,- per advertorial. Op The Budget Life verdien ik maandelijks tussen de €1.000,- en €1.500,- aan advertorials. Met een Domein Autoriteit van bijna 30 en een websiteleeftijd van bijna 8 jaar is mijn site een interessant platform voor financiële bedrijven en overige bedrijven die een linkje zoeken in een artikel dat gaat over financiën.

Hoe zorg je ervoor dat bedrijven een advertorial op jouw willen site plaatsen?

1. Werk aan de vindbaarheid van je site

Bedrijven die interesse hebben in zo’n advertorial, weten je vaak steeds beter te vinden als jouw site goed gevonden wordt in de zoekmachine. Zij gebruiken immers vaak een zoekmachine zoals Google om interessante sites te vinden waarop ze een artikel kunnen publiceren. 

Het helpt dus zeker om te werken aan de SEO van je website. Niet alleen zorg je daarvoor dat je sneller wordt gevonden door bedrijven, het zorgt er ook nog eens voor dat je meer kunt vragen voor zo’n advertorial omdat je site goed presteert in de zoekmachines.

2. Zorg voor een sterke contactpagina

En als zo’n bedrijf op je site terecht komt, dan moet je het natuurlijk zo makkelijk én aantrekkelijk mogelijk maken om contact met je op te nemen. Ik voorzie mijn sites altijd van een duidelijke contactpagina en/of “samenwerkingspagina” waarop ik informatie deel over een potentiële samenwerking. 

Ik deel hier bijvoorbeeld recente statistieken met bezoekersaantallen en voorbeelden van bedrijven waar ik mee samen heb gewerkt. Je e-mailadres duidelijk benoemen en/of een contactformulier toevoegen aan zo’n pagina, is natuurlijk een must.

3. Kom in beeld bij linkbuilding bureaus

Daarnaast kan je natuurlijk ook zelf de stoute schoenen aantrekken. Veel bedrijven schakelen voor linkbuilding een bureau in die dit hele proces voor hen regelt. Met mijn sites ben ik dan inmiddels ook bekend bij veel van dit soort bureaus en krijg ik soms wel meerdere keren per maand een aanvraag van een bureau voor klanten. 

Als je inmiddels een sterke site hebt met flink wat bezoekersaantallen, dan kun je dit soort bureaus gewoon eens benaderen door bijvoorbeeld te Googlen naar “linkbuilding bureaus” of ze op te zoeken via LinkedIn.

4. Meld je aan bij platformen zoals Hulc, All The Way Up & LinkPizza

Tot slot kun je je aanmelden bij websites zoals Hulc.nl, All The Way Up en LinkPizza. Dit zijn platformen waar vraag en aanbod samenkomt. Bedrijven die op zoek zijn naar websites om een artikel te publiceren, posten hier hun zoekvraag en jij kunt als publisher met een site reageren op hun oproepjes. Ook via dit soort platformen heb ik inmiddels duizenden euro’s verdiend! 

3. Producten promoten tegen een vaste vergoeding

Wil je de producten van een bedrijf promoten op je website, maar heeft dit bedrijf geen affiliate programma? Dan kun je natuurlijk ook afspraken maken over een vaste, maandelijkse vergoeding. Ik heb dit onlangs voor het eerst geprobeerd via mijn affiliate site Kindcadeautips.nl. Een ondernemersduo dat houten serveerplankjes maakt voor jonge kinderen, heeft geen affiliate programma, maar wilde wel graag hun producten promoten op mijn website.

In plaats van een variabele vergoeding voor elke verkoop die Kindcadeautips.nl oplevert, betalen zij mij een vast bedrag per maand voor een prominente positie op een goed bezochte websitepagina. En ook al heeft een bedrijf wél een affiliate programma, dan kan dit een interessant verdienmodel dat prima kan bestaan naast de affiliate inkomsten die je uit dat product haalt.

Je kunt bijvoorbeeld afspraken maken met een adverteerder dat je – naast de affiliate inkomsten – ook nog eens een vaste vergoeding krijgt voor het prominenter tonen van een product op je site.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de combinatie tussen een advertorial en affiliate marketing. Je kunt gerust een vaste vergoeding vragen voor een artikel en daarnaast overleggen of je ook affiliate links in je artikel mag verwerken. Dan zorgt een advertorial voor vaste én variabele omzet!

4. Productreviews (met vergoeding)

Als je een affiliate site hebt waarop je bepaalde producten promoot, dan droom je er misschien wel van om ooit gratis een product te ontvangen van een adverteerder. Zeker als het producten zijn met een “leuk” prijskaartje zoals smartwatches, een airfryer of televisie.

Als je site groeit, kan het zomaar dat een bedrijf je benadert met de vraag of je een product wil ontvangen in ruil voor een artikel op je site en/of social platformen. 

Ik laat het zelf altijd van de waarde van het product afhangen of ik zo’n barterdeal (een product in ruil voor een artikel) aanga zonder een extra vergoeding te vragen. Stel dat het product dat ik ontvang een waarde heeft van €20,- en een advertorial op mijn site normaal €150,- kost, dan vraag ik nog een aanvullende vergoeding van €130,- voor een publicatie. 

5. Online producten

Je kunt natuurlijk ook eigen (online) producten op je site verkopen. Op mijn site Finance Freaks, die ik samen run met een compagnon, verkopen we bijvoorbeeld een Spreadsheet waarin je maandelijks je inkomsten en uitgaven kan bijhouden. 

En op deze website verkoop ik natuurlijk mijn online affiliate cursus.

Het betaalproces is automatisch geregeld. Een bezoeker plaatst een bestelling, krijgt een factuur én het product in hun mailbox. Ik heb één keer tijd gestoken in het ontwikkelen van deze Spreadsheet en cursus en het instellen van de betaalmethoden. Nu levert het me maandelijks honderden euro’s aan vrijwel passief inkomen op. 

Andere vormen van online producten waar je geld mee kunt verdienen via je (affiliate) website, zijn bijvoorbeeld:

  • E-book
  • Masterclass
  • Online cursus
  • Posters die mensen zelf kunnen printen
  • App

De afgelopen maanden heb ik flink wat tijd geïnvesteerd om deze verschillende verdienmodellen te integreren op de 6+ sites die ik beheer. Het heeft me inmiddels al zóveel extra omzet opgeleverd, dat de tijd die ik hierin heb geïnvesteerd, al dubbel en dwars heb terugverdiend.

Ik hoop dat de tips uit dit artikel je op weg hebben geholpen en je inspireren om meer verdienmodellen op je site toe te passen!

Zelf ook een lucratieve affiliate site bouwen?

Volg dan mijn online cursus Succes met Affiliate Marketing (gevolgd door 150+ cursisten!)

Online affiliate cursus
Nicole van Roekel

Nicole van Roekel

Nicole van Roekel (1994) is online marketeer, eigenaar van 10+ affiliate websites en blogs en oprichter van succesmetaffiliatemarketing.nl. Ze verdient jaarlijks €55.000+ met affiliate marketing en andere online verdienmodellen, zoals de verkoop van advertorials, online cursussen en andere online producten. Op succesmetaffiliatemarketing.nl deelt ze haar ervaringen en beste tips voor het runnen van een succesvol eigen affiliate platform.