Succes Met Affiliate Marketing

In 6 stappen een goed onderwerp kiezen voor je affiliate website [in 2024]

Je denkt er misschien al een tijdje over na om zelf te starten met een affiliate website. Je beschikt over de skills om een website te maken, kan goede content schrijven en weet hoe je een website goed vindbaar maakt in de zoekmachine. En eerlijk is eerlijk: bovenal lijkt affiliate marketing je een interessant verdienmodel. Maar dan komt die onvermijdelijke vraag: wáár ga je in vredesnaam een website over maken? En hoe kies je in 2024 een onderwerp dat goed scoort?

Ik heb de start van mijn affiliate avontuur heel lang uitgesteld, omdat ik gewoonweg niet wist waar ik een website over moest maken. Er zijn immers al zoveel websites… en wat is nu écht een sterk onderwerp voor een affiliate website waar je daadwerkelijk geld mee verdient?

In de afgelopen vier jaar heb ik uiteindelijk 6 affiliate websites opgezet. Alle onderwerpen heb ik bedacht aan de hand van onderstaande stappen. Met succes, want de sites scoren inmiddels tientallen goede, organische posities, zorgen voor relevant verkeer én leveren me maandelijks een mooi bedrag op.

Stap 1: Kies een onderwerp waar je affiniteit, kennis en ervaring in hebt

Tekst is een essentieel onderdeel van je affiliate website. Als je straks dus aan de slag gaat met het schrijven van tientallen websitepagina’s en blogs, is het wel zo leuk als je schrijft over een onderwerp waar je affiniteit mee hebt.

Gebruik bijvoorbeeld je eigen hobby’s en/of interesses als inspiratie voor je affiliate website. Ben je al jaren een fanatieke hardloper? Weet je alles over science fiction films, beleggen, schaken of tuinieren? Dit zijn allemaal onderwerpen waar je heel goed een affiliate website over kunt maken. Bovendien ben je een “expert” en is het dus een stuk makkelijker om teksten te schrijven over een onderwerp waar je veel van af weet, dan dat je een onderwerp kiest waar je (nog) niets over weet.

In 2023 (en ook dit jaar) bleek het relevanter dan ooit te zijn om een affiliate website te beheren over een onderwerp waar je daadwerkelijk veel van af wist en waar je je expertise/ervaring in kan aantonen. Dat heeft alles te maken met:

1. Het E-E-A-T-principe

Google beoordeelt websites op allerlei factoren om vervolgens te bepalen welke plek een websitepagina in de zoekresultaten krijgt. Die factoren waren tot 2023 terug te brengen naar 3 factoren:

  • Expertise
  • Authority
  • Trustworthiness

Oftewel: het E-A-T principe. In 2023 kwam daar een extra “E” bij: Experience. Websites waarbij uit de content blijkt dat de auteurs expert, een autoriteit, betrouwbaar én ervaren zijn, worden beloond met een hogere posities in de zoekmachine. En websites waar dat niet uit blijkt (je raadt het al) daalden flink in de rankings van Google.

2. De Helpful Content Update 

In september 2023 kwam de Helpful Content Update van Google hier nog eens bovenop. Kwaliteit van content bleek belangrijker dan ooit te zijn, want tijdens deze update verloren ontzettend veel websites hoge, organische posities in Google. Met name affiliate websites, bleek uit verschillende onderzoeken (van o.a. Start24).

Helpful Content

Screenshot uit Ahrefs: deze Nederlandse affiliate website daalde na de Helpful Content Update in 2023 enorm qua organisch verkeer & organische posities.

De reden? De content die veel affiliates deelden op hun affiliate website, bleek weinig tot geen toegevoegde waarde te hebben. Bijvoorbeeld omdat:

  • De auteurs helemaal geen aantoonbare ervaring en kennis hadden met het onderwerp waar ze over schreven
  • Deze sites top 5 lijstjes van producten samenstelden, terwijl de producten helemaal niet getest waren
  • De content eigenlijk een samenvoeging was van alle content die al op het internet te vinden was
  • De content met behulp van AI gegenereerd was
Kortom: kies een onderwerp waar je affiniteit en ervaring mee hebt en kennis en expertise kan aantonen. Alleen dan kan je betrouwbare content creëren met toegevoegde waarde voor de eindgebruiker (en dus voor Google!).

Stap 2: Kies een niche

Ik hoef je vast niet te vertellen dat er tegenwoordig miljoenen websites zijn. En hoe meer concurrentie, hoe lastiger het is om anno 2022 nog een unieke website te maken die goed gevonden wordt in Google.

Een absolute best practice voor een affiliate website, is dan ook om voor een niche te kiezen. Oftewel: maak een website over schaken, in plaats van over alle bordspellen. Bouw een site over chihuahua’s, in plaats van over alle hondenrassen. 

Als je kiest voor een niche, heb je vaak minder last van concurrentie in de zoekmachine. Bovendien claim je de expertstatus binnen deze niche door een complete website over het onderwerp te maken. De kans is groter dat je goed rankt in de zoekmachines met een complete website over één specifiek onderwerp, dan wanneer je maar één artikel op je website hebt gemaakt over het onderwerp.

Stap 3: Doe zoekwoordonderzoek

Een niche kiezen is dus een aanrader, maar er moet dan natuurlijk wél gezocht worden naar je onderwerp in de zoekmachines. Voer een zoekwoordonderzoek uit om te valideren of er voldoende, interessante zoekwoorden zijn waar je content voor kunt maken.

Je kunt hiervoor gebruik maken van een SEO-tool zoals SE Ranking (wat mij betreft de tool met de beste prijs-kwaliteitverhouding), Ahrefs of Semrush. Heb je nog geen toegang tot zo’n SEO-tool? Voor veel tools kun je een gratis trial aanvragen van een paar dagen. Maak daar zeker gebruik van, want deze stap is echt een must bij het bepalen van een goed onderwerp.

Met deze tool breng je bijvoorbeeld in kaart hoe vaak er maandelijks gemiddeld op een zoekwoord wordt gezocht in een bepaald land, wat de moeilijkheidsgraad is (hoe makkelijk/moeilijk het is om te ranken op dit zoekwoord) en welke gerelateerde zoekwoorden er zijn. 

Maar hoe weet je nu of de zoekwoorden geschikt zijn voor een affiliate website? Daarvoor kijk ik naar de volgende factoren:

1. Zoekvolume

Het liefst wil je natuurlijk heel hoog ranken op zoekwoorden met duizenden zoekopdrachten per maand. Maar dat zal – zeker in het begin – lastig worden. De websites die nu in de top 3 staan op zoekwoorden met tienduizenden zoekvolumes, hebben immers al jaren gewerkt aan hun organische vindbaarheid.

Bovendien zeggen zoekvolumes lang niet alles. De nummer 1 positie innemen op een zoekwoord met 200 zoekopdrachten per maand kan voor je affiliate website in veel gevallen veel lucratiever zijn dan de nummer 1 positie op een zoekwoord met 10.000 zoekopdrachten per maand.

Voor affiliate websites focus ik dan ook voornamelijk op long tail zoekwoorden: zoektermen die wat specifieker zijn en uit meerdere woorden bestaan. Dus niet “cadeaus” maar wel “cadeau meisje 7 jaar”. 

Ik probeer zoekwoorden te verzamelen waar gemiddeld tussen de 100 en 5.000 keer per maand naar gezocht wordt. Voor deze zoekwoorden is het vaak nog goed haalbaar om goed te ranken in de zoekmachine.

2. Moeilijkheidsgraad

Naast zoekvolume, kijk ik ook naar moeilijkheidsgraad. Deze kun je ook in vrijwel alle SEO-tools per zoekwoord zien. Een zoekwoord krijgt een score tussen de 1 en 100. Hoe dichterbij de 100, hoe moeilijker het is om nu nog goed te ranken op dit zoekwoord.

In de meest ideale situatie focus je je natuurlijk alleen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een lage moeilijkheidsgraad. 

Maar let op: moeilijkheidsgraad zegt echt niet alles. In vrijwel alle SEO-tools wordt de moeilijkheidsgraad namelijk alleen bepaald op basis van het aantal backlinks dat de pagina’s hebben die op dit moment goed ranken op het zoekwoord. Backlinks zijn één van de factoren die bepalend zijn voor een goede vindbaarheid, maar er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen.

De moeilijkheidsgraad van een zoekwoord kan je dus zeker een idee geven, maar staar je hier niet blind op.

3. Zoekintentie

Tot slot bekijk ik ook wat de zoekintentie achter een zoekwoord is. Is iemand op zoek naar een antwoord op zijn vraag? Specifieke informatie? Wil iemand een product of een dienst kopen? De zoekintentie breng ik in kaart om te bepalen of ik met een affiliate website überhaupt kans maak om te ranken op een zoekwoord.

Google gebruikt allerlei signalen om te bepalen wat de zoekintentie van gebruikers is voor een zoekwoord. Op basis daarvan bepaalt Google ook welke pagina dus het beste past bij die zoekopdracht.

De zoekintentie ontdek je door naar de huidige top 5 of top 10 zoekresultaten voor een zoekwoord te kijken. Bijvoorbeeld in je SEO-tool of in een incognitovenster waar je de top 10 zoekresultaten in Google voor een zoekwoord bekijkt. 

Vervolgens open je de eerste 5 of 10 zoekresultaten voor zo’n zoekwoord en ontdek je al snel wat voor soort pagina’s en websites dit zijn. 

Zijn het vooral webshops? Of nieuwssites? Dan is de kans een stuk kleiner dat je hier met een affiliate site goed op gaat ranken. Op een affiliate website kun je immers niet direct een aankoop doen en bovendien ben je ook geen onafhankelijke nieuwssite, zoals AD.nl of Nu.nl.

Maar zie je dat het vooral andere affiliate websites of blogs zijn? Dan betekent dit waarschijnlijk dat ook jij met je affiliate site een prima kans maakt om goed te scoren op dit zoekwoord.

Stap 4: Doe concurrentieonderzoek

Om straks in de top 10 of top 5 te ranken met je websitepagina’s, moet je concurrenten die nú een top 10- of top 5-positie innemen, van hun troon stoten. Wel zo handig dus om te weten tegen wie je het op moet nemen en of je een kans maakt.

Als je de top 5 of top 10 zoekresultaten voor een zoekwoord in kaart brengt, doe ik ook meteen concurrentieonderzoek. Kijk dan voornamelijk naar het type websites (zoals hierboven al is beschreven) en de hoeveelheid concurrenten. Zie je al andere affiliate websites die over precies hetzelfde onderwerp gaan als het onderwerp dat jij in gedachten hebt? Dan is je idee niet uniek genoeg en is de kans klein dat je goed gaat ranken op je focuszoekwoorden.

Maar zie je nog vrijwel geen andere affiliate websites, vind je voldoende zoekwoorden met prima zoekvolumes en een niet al te hoge moeilijkheidsgraad? Dan is de kans groot dat je een goed onderwerp te pakken hebt.

Stap 5: Bedenk minimaal 20 invalshoeken voor je onderwerp

Een website met een handjevol pagina’s is vrijwel nooit voldoende om goed te ranken in de zoekmachines. Ik probeer altijd ten minste 20 invalshoeken te bedenken over mijn onderwerp. 

Kun je minimaal 20 pagina’s bedenken die je over dit onderwerp kunt schrijven? Dan moet dat wel goed komen. Gebruik bijvoorbeeld de tool Answer The Public om te ontdekken welke vragen er over jouw onderwerp worden gesteld. Voor elke vraag kun je misschien wel een blogartikel schrijven (alleen relevant als er zoekopdrachten zijn naar deze vraag).

Of typ je belangrijkste zoekwoord eens in via Google Trends en kijk welke gerelateerde zoekopdrachten er naar boven komen.

Je kunt ook gewoon je belangrijkste zoekwoord in in de zoekmachine intypen en kijken welke zoekresultaten er naar boven komen. Bezoek deze websites en doe inspiratie op voor jouw onderwerp. Of vraag gewoon eens aan je vrienden wat het eerste is waar ze aan denken als je het onderwerp noemt. 

Kortom: genoeg handvatten om binnen no time verschillende invalshoeken te bedenken. 

Stap 6: Bedenk of je met dit onderwerp geld kunt verdienen door affiliate marketing

Tot slot wil je natuurlijk dat er ook geld te verdienen valt met je onderwerp. Voor zowel diensten als producten zijn er heel veel affiliate programma’s te vinden. 

Check bijvoorbeeld eens de affiliate programma’s van Bol.com en Coolblue en neem een kijkje bij affiliate netwerken zoals TradeTracker, Tradedoubler en Awin. Bij die laatste drie zijn honderden bedrijven aangesloten die via deze platformen een affiliate programma hebben. Kijk of je hier affiliate programma’s kunt vinden die relevant zijn voor jouw onderwerp.

Het is aan te raden om om niet afhankelijk te zijn van één affiliate programma. Tijdens van de coronapandemie stopte Coolblue bijvoorbeeld maandenlang met hun affiliate programma. Dan is het wel zo fijn als je bijvoorbeeld nog inkomsten hebt uit het affiliate programma van Bol.com of MediaMarkt.

Bij vrijwel alle affiliate programma’s kun je je gratis aanmelden, maar doe dat pas als je website in de basis goed staat. Anders wordt je site afgekeurd.

Naast dat ik kijk of er überhaupt affiliate programma’s zijn, kijk ik ook naar de aanschafprijs van producten die ik op mijn affiliate website kan promoten en de commissies die de affiliate programma’s betalen.

Het liefst kies ik voor producten die tenminste €100 kosten. Omdat commissies vrijwel altijd een percentage zijn, houd je met iets duurdere producten dus relatief meer commissie over.

Maar ik staar me niet blind op alleen de aanschafprijs, want soms werken affiliate programma’s met vaste commissies (een vast bedrag per lead of verkoop) of gewoonweg hele hoge percentages. Ook al is de aanschafprijs van een product dan maar €20, als het product laagdrempelig is om te kopen en de commissie bijvoorbeeld wel 10% is, kan het ook heel interessant zijn.

Uitleg aan de hand van mijn eerste affiliate website: De Beste Keukenmachine

De eerste affiliate website die ik in mei 2020 startte, was De Beste Keukenmachine. Ik ontdekte dat er nog geen andere, Nederlandstalige affiliate websites over keukenmachines bestonden, er waren honderden zoekopdrachten met prima zoekvolumes en lage moeilijkheidsgraad, ik vond het een leuk onderwerp om over te schrijven en kon moeiteloos tientallen onderwerpen bedenken.

Bovendien waren er ook heel veel webshops die keukenmachines verkochten en dus had ik voldoende keuze uit diverse affiliate programma’s. Een keukenmachine kost al snel meer dan €100 en de commissies varieerden van 3% tot 6%. Ik kwam dus tot de conclusie dat “keukenmachines” een goed onderwerp is voor een affiliate website.

Nog geen twee jaar later, scoorde de website top 3 posities op vrijwel alle relevante zoekresultaten en leverde De Beste Keukenmachine me in de piekmaanden tot wel €1.000 per maand op aan affiliate commissies. En dat terwijl ik nog maar 1 of 2 uurtjes per maand aan deze site besteedde.

Maar: ik had natuurlijk geen aantoonbare kennis en ervaring met keukenmachines. Sterker nog: ik had niet eens een keukenmachine. Tot een jaar geleden redde je het prima om op deze manier een affiliate site op te zetten en deze goed te laten scoren in de zoekmachines.

Begin 2022 verkocht ik deze website aan een andere partij die de website verder doorontwikkelde. Voor mij op een goed moment (bleek achteraf!) want toen in 2023 de Helpful Content Update kwam en aantoonbare ervaring en expertise met het onderwerp een must werd, daalde de site flink qua rankings. Want ook de opvolgers zette dezelfde strategie als ik door met geen aantoonbare ervaring over het onderwerp: 

Screenshot uit Ahrefs van debestekeukenmachine.nl Nadat ik de site verkocht, wist de kopende partij de site flink door te ontwikkelen totdat deze in 2022 soms wel 30.000 unieke, organische bezoekers per maand trok. Na verschillende Google updates – en met name de Helpful Content Update van september 2023 – zie je dat de site vrijwel al het organische verkeer verloor.

Een succesvoorbeeld: mijn affiliate site over een beautyproduct over vrouwen

Omdat ik het zag aankomen dat kwaliteit van content op affiliate websites steeds belangrijker werd, besloot ik in maart 2022 – net na de verkoop van mijn vorige affiliate site – een affiliate website te starten over een onderwerp waar ik wel ervaring en expertise in heb: een beautyproduct voor vrouwen.

Vanuit mijn eigen naam en ervaring schreef ik over de producten en deelde ik tips. Ik testte producten uit, schreef hier uitgebreide reviews over en maakte zelf foto’s van het product.

Dat bleek de succesformule te zijn voor een succesvolle affiliate website in 2024, want na de Helpful Content Update in september daalde deze website niet. Sterker nog: deze steeg flink qua posities in Google, omdat ik me met mijn site echt onderscheidde van de concurrentie (die content creëerde met weinig toegevoegde waarde en de producten niet zelf testte).

Screenshot uit Ahrefs van mijn affiliate website over een beautyproduct voor vrouwen. Na een klein dipje in juli en augustus vanwege een indexeringsprobleem, ging mijn affiliate website na de Helpful Content Update in september 2023 steeds beter presteren.

In november en december (heel belangrijke maanden voor deze site omdat vrouwen dit product dan massaal aanschaffen/cadeau geven) scoorde mijn affiliate website hoge, organische posities op vrijwel alle relevante zoekwoorden. Ik verdiende €4.500,- (!) commissie met deze website in één maand en nog zo’n €1.000,- met andere verdienmodellen (premium partnerships en advertorials)

Ik hoop dat deze tips en voorbeelden je hebben geholpen om een goed onderwerp te kiezen voor je affiliate website in 2024. 

Zelf ook een lucratieve affiliate site bouwen?

Volg dan mijn online cursus Succes met Affiliate Marketing (gevolgd door 250+ cursisten!)

Online affiliate cursus
Nicole van Roekel

Nicole van Roekel

Nicole van Roekel (1994) is online marketeer, eigenaar van 10+ affiliate websites en blogs en oprichter van succesmetaffiliatemarketing.nl. Ze verdient jaarlijks €55.000+ met affiliate marketing en andere online verdienmodellen, zoals de verkoop van advertorials, online cursussen en andere online producten. Op succesmetaffiliatemarketing.nl deelt ze haar ervaringen en beste tips voor het runnen van een succesvol eigen affiliate platform.