Jennifer is affiliate strateeg en helpt bedrijven met het opzetten van een sterke affiliate strategie en het lanceren van affiliate programma’s. Dat deed ze de afgelopen drie jaar in loondienst bij marketingbureau DEPT en sinds deze maand weer als freelancer. Daarnaast kent Jennifer ook de publisherskant van affiliate marketing maar al te goed, want ze beheert twee websites:
⭐ Affiliateblogger.nl: een platform over affiliate marketing dat ze ruim 6 jaar geleden startte. Inmiddels staan er meer dan 500 blogs online.
⭐ Welovewebshops.nl: een affiliate website over Nederlandse webshops. Dit platform nam ze in 2019 over en ontwikkelde ze door tot een succesvolle affiliate site waar ze elke maand een leuk bedrag mee verdient.
Fun fact: door Jennifer ben ik ooit in aanraking gekomen met affiliate marketing. Ik volgde haar al een tijd op social media en een paar jaar geleden volgde ik een training haar over affiliate marketing. Toen werd het vuurtje bij mij aangewakkerd en begon ik met het implementeren van affiliate marketing op mijn blog, The Budget Life. Later combineerde ik alles wat ik bij Jennifer leerde, met mijn eigen online marketingskills en lanceerde ik tot nu toe 5 affiliate projecten.
Kortom: als ik Jennifer nooit had ontmoet, was ik misschien wel nooit op het idee gekomen om affiliate sites te starten en zelfs een complete website over affiliate marketing te beginnen. Dus bij deze een enorme shout out naar Jennifer! 😉 En je snapt het: ik wilde Jennifer absoluut interviewen voor deze interviewserie met andere, succesvolle affiliates.
Affiliateblogger.nl
De website Affiliateblogger.nl: Jennifers’ website over affiliate marketing die ze in 2016 startte.
We Love Webshops
De affiliate website We Love Webshops, die Jennifer in 2019 overnam.
Affiliate marketing: een one of a kind channel
Zo’n 8 jaar geleden kwam Jennifer voor het eerst in aanraking met affiliate marketing. “Ik ging toen aan de slag bij een werkgever waar ik zowel verantwoordelijk was voor een deel van de Google Ads campagnes, als het affiliate programma. Sindsdien ben ik al met affiliate marketing bezig,” aldus Jennifer.
De combinatie van de verschillende facetten, maakt dat Jennifer affiliate marketing zo interessant vindt. “Aan zowel adverteerderszijde als publisherszijde draait het om focus, keuzes maken en goodwill. Hoe groter je wordt als website of webshop, hoe meer affiliate samenwerkingen je aan kunt gaan en hoe interessanter je wordt. Uiteindelijk draait het echt om de gunfactor, maar spelen ook relatiemanagement, sales en performance een belangrijke rol. Dat maakt affiliate marketing een one of a kind channel dat me blijft intrigeren.”
Affiliate marketing draait om focus, keuzes maken, gunfactor, relatiemanagement, sales en performance. Die combinatie maakt dat affiliate marketing een one of a kind channel is, dat me blijft intrigeren."
Jennifer Kok
De start van Affiliateblogger.nl en een tip voor startende affiliates
Na een tijdje in loondienst te hebben gewerkt, startte Jennifer als freelancer en hielp ze bedrijven met affiliate marketing.
In die tijd startte ze ook met Affiliateblogger.nl. Jennifer vertelt: “Ik vond én vind dat er online nog relatief aandacht besteed wordt aan affiliate marketing in vergelijking met andere online marketingkanalen. En als er dan geschreven wordt over affiliate marketing, is de content er vrijwel altijd opgericht hoe je zo snel mogelijk geld kan verdienen en hoe affiliate marketing zo passief mogelijk kan zijn. Ik geloof er zelf niet in dat affiliate marketing 100% passief is. Het is iets waar je altijd mee bezig bent: de SEO van je website, het uitbouwen van je platform… In ieder geval zag ik een gat in de markt en is zo Affiliateblogger.nl ontstaan.”
Jennifer startte deze website met een simpel blogtemplate. “Ik geloof erin dat je beter snel kunt starten met een website en blijft aanvullen, verrijken en optimaliseren, dan wanneer je wacht tot je voldoende content hebt om online te plaatsen. Want wat is echt voldoende?”
Wel raadt ze aan om – voordat je je aanmeldt bij affiliate programma’s, in ieder geval een paar blogartikelen online te plaatsen, zodat je aan adverteerders kan laten zien dat je al actief bezig bent.
Ook kan je contact opnemen met de betreffende adverteerder en jouw plannen delen. Wat Jennifer startende affiliates afraadt, is om met enkel een domeinnaam en een pagina “Deze website komt binnenkort live” je aan te melden bij adverteerders. “Adverteerders willen gevoel hebben bij jouw plannen en op deze manier weten ze niet waarom ze met jou zouden moeten samenwerken.”
"Ik geloof erin dat je beter snel kunt starten met een website en blijft aanvullen, verrijken en optimaliseren, dan wanneer je wacht tot je voldoende content hebt om online te plaatsen. Want wat is echt voldoende?"
Jennifer Kok
SEO voor We Love Webshops & Affiliateblogger.nl
In 2019 nam Jennifer een stoere stap in haar ondernemersavontuur. In plaats van een nieuwe affiliate website te bouwen, besloot ze een bestaande affiliate site over te nemen van de vorige eigenaren die er al jaren werk in hadden zitten: We Love Webshops.
Het eerste jaar na overname focuste Jennifer zich op het schrijven van blogartikelen. “Vooral op gevoel en vanuit wat ik zelf leuk vind, niet per se met een SEO-focus. Dat zou ik nu heel anders doen. Sterker nog, dat doe ik al heel anders. De focus is verlegd naar de webshoppagina’s in plaats van de blogs en in het schrijfproces wordt al rekening gehouden met SEO.”
Naast organisch verkeer, zijn ook de nieuwsbrief en social kanalen bronnen voor websiteverkeer, maar aangezien ze merkt dat de koopintentie laag is vanuit deze kanalen, is voor haar SEO nog belangrijker.
Op Affiliateblogger.nl maakt Jennifer zich iets minder druk om SEO. “Ik leg de focus vooral op de inhoud. Er is hier in ieder geval een mega opportunity om meer verkeer te realiseren. Zo zie ik met de kennis van nu, dat de linkstructuur niet optimaal is. De URL’s bevatten een datum, wat het optimaliseren en opnieuw plaatsen van de content op een recentere datum, bemoeilijkt. Dat ga ik op termijn dan ook wel veranderen. Dit is een fout die ik nu niet zo snel meer zou maken.”
De ontwikkeling van het organische verkeer op WeLoveWebshops. Bron: SE Ranking.
Affiliate programma’s voor We Love Webshops
We Love Webshops bestaat inmiddels uit honderden pagina’s. “De potentie op dit platform is nog steeds heel groot,” aldus Jennifer. “Daar ben ik spelenderwijs achtergekomen de afgelopen jaren.”
De affiliate inkomsten wisselen dan ook sterk, maar de topadverteerders voor We Love Webshops zijn Wehkamp, Easytoys en de Bijenkorf.
De keuze om te werken met verschillende affiliate programma’s is een heel bewuste van Jennifer. “De focus lag de afgelopen jaren op het spreiden van affiliate inkomsten. Stel dat je maar met één of twee grote adverteerders werkt en één van de adverteerders besluit ermee te stoppen, loop je hierdoor een financiële klap op. Inmiddels staan er meer dan 200 webshops met affiliate links live op We Love Webshops, maar zijn er 5 tot 7 adverteerders die structureel veel commissie opleveren.”
Het meest blij en verrast is Jennifer door de affiliate inkomsten uit het programma van Wehkamp. “Het kostte wat tijd en flink wat optimalisaties voordat dit affiliate programma op mijn site goed van de grond kwam, maar over een langere looptijd genomen, verdien ik nu gemiddeld €0,50 per klik op een Wehkamp-link (affiliate commissie omgerekend naar opbrengsten klik). Dat is heel tof om te zien!”
Een ander affiliate programma dat Jennifer heeft verrast, is het programma van Zeeman. “Hier zie ik met regelmaat tientallen transacties in een korte periode. De commissies zijn wel laag, maar het aantal transacties is hoog. Blijkbaar is het, ondanks de ondergrens van €50 voor gratis verzending bij een online bestelling, verleidelijk genoeg om online bij Zeeman te shoppen.”
Toekomst van affiliate marketing
Hoe Jennifer de toekomst van affiliate marketing voor zich ziet? Rooskleurig. “Ik voorspel dat affiliate marketing de komende maanden en jaren alleen maar belangrijker zal gaan worden. Er zijn zoveel mogelijkheden om merken in de spotlight te blijven zetten, dat je hier bijna niet uitgespeeld in kan raken. Een mooi voorbeeld is dat podcasting steeds populairder wordt. Ook dit kan gecombineerd worden met affiliate marketing, door in een aflevering een vouchercode te benoemen waarvan het gebruik meetbaar wordt gemaakt via het affiliate netwerk.”
Tegelijkertijd merkt Jennifer ook dat de markt nog onzeker is, vanwege de veranderingen rondom cookies. “First party en third party cookies realiseren data-inzichten. Op basis hiervan weet je wat wel en niet werkt, maar ook welke publisher welke conversie realiseert. Met de cookie-veranderingen wordt het steeds belangrijker om op context te focussen. Het grote voordeel van affiliate marketing is dat je partners in kan zetten in de vorm van een soort native advertising om enigszins gericht doelgroepen te bereiken. Investeren in het opzetten van die partnerships is wat mij betreft heel verstandig om nu te doen.”
Net als Jennifer, ook aan de slag met je eigen affiliate website? 👇
Zelf ook een lucratieve affiliate site bouwen?
Volg dan mijn online cursus Succes met Affiliate Marketing (gevolgd door 150+ cursisten!)
- 4 modules met 12 video's & handleidingen
- Krijg onbeperkt toegang tot de online cursus
- Nu voor €99,- ex. BTW