Hoe ziet het verdienmodel van affiliate marketing eruit?
Met affiliate marketing verdien je geld als er via jouw platform (bijvoorbeeld een website of socialmediaprofiel zoals Instagram of Pinterest) een aankoop wordt gedaan bij een bedrijf. Het bedrijf beloont jou omdat jij er aan bij hebt gedragen dat het bedrijf weer een extra product of dienst heeft verkocht.
Voor bedrijven is affiliate marketing een interessant marketingmiddel, omdat ze pas hoeven te betalen als een platform daadwerkelijk tot een aankoop heeft geleid. Als hetzelfde bedrijf bijvoorbeeld adverteert via Google of Facebook, dan moet het bedrijf al geld betalen voor het bereiken van mensen of voor een klik. Het bedrijf heeft dan nog geen idee of die bereikte persoon of klik ook daadwerkelijk resulteert in een aankoop.
Hoe beloont een bedrijf jou als affiliate?
Je krijgt dus een financiële beloning op het moment dat er via jouw platform een aankoop wordt gedaan. Die financiële beloning noemen we commissie.
In principe zijn er twee typen commissie:
- Variabele commissie: een percentage van het aankoopbedrag. Dat varieert van 1% tot soms wel 40% of 50%, afhankelijk van het type product of dienst. De regel is vaak: hoe meer marge een bedrijf maakt op een product, hoe meer variabele commissie het bedrijf bereid is uit te keren. Het leuke is dat je bij veel bedrijven een variabele commissie krijgt over de gehele bestelling. Als iemand via jouw website over sporthorloges niet alleen bij Bol.com een sporthorloge, maar ook een airfryer koopt, dan krijg je dus over zowel dat sporthorloge als de airfyer commissie. En ook als er via jouw site over sporthorloges uiteindelijk helemaal geen sporthorloge, maar wel een puzzel wordt gekocht, dan krijg je gewoon commissie over die verkochte puzzel. Vaak gelden er voor verschillende productcategorieën ook verschillende variabele commissies, ook weer sterk afhankelijk van de marge binnen zo’n productcategorie.
- Vaste commissie: andere bedrijven kiezen ervoor om een vaste commissie uit te keren. Dat is een vast bedrag voor elke aankoop die wordt gedaan via jouw platform. Een vaste commissie is bijvoorbeeld iets gebruikelijker bij affiliate programma’s rondom diensten en software. Zo krijg je bijvoorbeeld een vast bedrag van €60 als je een nieuwe klant aanbrengt bij beleggingsplatform DEGIRO en €15 als jij voor een nieuwe klant zorgt bij Tankpas.nl.
Commissie en attributiemodellen: hoe zit dat precies?
Als je je aanmeldt bij een affiliate programma, dan zie je vaak staan wat voor soort commissie je krijgt (variabel of vast) en hoe hoog die commissie dan is.
Ook zie je bij vrijwel alle affiliate programma’s iets staan over attributiemodellen. Op basis van een attributiemodel wordt bepaald hoe de commissie wordt uitgekeerd wanneer er uiteindelijk meerdere affiliate sites een rol hebben gespeeld in de aankoop van een product of dienst.
Stel dat een websitebezoeker eerst op jouw affiliate website een blog heeft gelezen over de beste dierenvoeding voor chihuahua’s, doorklikt naar de website van Pet’s Place, maar uiteindelijk nog geen aankoop doet. Een week later checkt hij een affiliate website met tips over de verzorging van chihuahua’s en komt hij via deze website opnieuw terecht bij Pet’s Place, maar dan op de pagina met haarborstels voor chihuahua’s. Hij denkt: oh ja, ik moet die hondenbrokken ook nog bestellen – en bestelt zowel de haarborstel als hondenbrokken in dezelfde bestelling.
Dan zou het natuurlijk wel zo eerlijk zijn als jouw affiliate site ook een gedeelte van de commissie krijgt, omdat jouw site ook een belangrijke rol heeft gespeeld.
Sommige bedrijven kiezen er dan ook voor om alle affiliate contactpunten te belonen. Zij gebruiken dan een positiegebaseerd attributiemodel of lineair attributiemodel. Op basis daarvan krijgt elk contactpunt een gedeelte van de commissie uitgekeerd.
Is jouw affiliate site het enige contactpunt geweest? Dan krijg je gewoon de volledige commissie.
Sommige bedrijven hanteren juist een eerste klik attributiemodel. Daarbij wordt de volledige commissie aan het eerste contactpunt toegekend.
Ook een veelgebruik attributiemodel: het laatste klik attributiemodel. Daarbij krijgt de laatste affiliate website die voor een klik zorgde, de volledige commissie.
In het voorbeeld van hierboven, betekent dit dus dat jouw site helemaal niets krijgt en de laatste affiliate site alle commissie.
Let ook op de meetperiode die gehanteerd wordt bij een attributiemodel. Het is redelijk gebruikelijk om een meetperiode van 30 dagen aan te houden. Daarbij worden dus alle affiliate websites die in een timeframe van 30 dagen voor een klik hebben gezorgd, meegerekend in het attributiemodel.
Te gek natuurlijk dat jij met jouw platform dus geld kan verdienen door bedrijven te promoten. Maar hoe weet én meet een bedrijf nu dat jouw platform ervoor zorgde dat dat ene product of die ene dienst uiteindelijk werd gekocht?
Daarvoor heeft een bedrijf affiliate software nodig, vaak in de vorm van een
affiliate programma waar jij je als affiliate kan aanmelden.
Elke affiliate heeft een unieke tracking ID. Met behulp van de software wordt deze tracking ID toegevoegd aan affiliate links die jij op je website plaats. Je logt in bij het affiliate programma van de adverteerder, genereert een link (inclusief die tracking ID) en plaatst deze affiliate link op je site, bijvoorbeeld als tekstlink, button of banner.
Zodra iemand op deze link klinkt en naar de website van de adverteerder gaat, kan met behulp van cookies precies worden gemeten wat deze persoon daarna op de website doet. En doet deze websitebezoeker uiteindelijk een aankoop? Dan kan door die unieke tracking ID in de link teruggeleid worden dat deze persoon via jouw platform bij het bedrijf terecht kwam. En voilà, dan krijg jij dus de commissie uitgekeerd (afhankelijk van het attributiemodel en de meetperiode, zoals je hierboven al kon lezen).