Succes Met Affiliate Marketing

Google Core Update van maart: wat moet je doen als je affiliate site geraakt is?

Google Core Update

Komen onderstaande rode cijfers en die dalende lijn je pijnlijk bekend voor?

Grote kans dat je last hebt gehad van de Google Core Update van maart 2024. Eén van de meest ingrijpende van de laatste jaren, als ik naar mijn eigen websites kijk en andere SEO-specialisten moet geloven. 

Veel affiliate sites werden eind 2023 ook al hard geraakt door de Helpful Content Update(september) en Core Updates (oktober en november) van Google. 

Affiliate websites verloren goede organische posities en raakten veel bezoekers kwijt. En dat merk je natuurlijk direct in je affiliate omzet, die vrijwel altijd lager uitvalt als je website minder bezoekers trekt.

Maar wat is er nu precies gebeurd tijdens deze Google Core Update? Wat is de reden dat jouw affiliate website misschien ook wel veel waardevolle posities in Google is kwijtgeraakt? En het belangrijkste: wat kan jij als affiliate nu én in de toekomst beter doen?

Wat hield de Google Core Update van maart 2024 in?

Google rolt meerdere keren per jaar een update uit. Met deze updates voert Google verbeteringen in het algoritme door om steeds betere zoekresultaten aan gebruikers voor te schotelen. De uitrol van zo’n update duurt vaak een paar weken.

Tijdens en net na zo’n update kun je grote verschillen zien in de organische vindbaarheid van je website. Met een beetje geluk profiteert je website van de update en ben je flink gestegen in Google.

Maar het tegenovergestelde kan ook waar zijn: je website kan tijdens een update ook veel hoge posities en verkeer uit Google verliezen. Dat zie je bijvoorbeeld bij deze website die volgens de SEO-tool Ahrefs flink wat verkeer verloren is tijdens de Core Update in maart:

Dat betekent dat deze site in de ogen van Google iets ‘fout’ heeft gedaan. Maar vooral: er zijn andere sites die het ‘beter’ hebben gedaan.

De Google Core Update van maart 2024 focuste zich op waardevolle content. Het doel? 40% minder ‘nutteloze’ en ‘niet originele’ content. Oftewel: Google wil meer zoekresultaten tonen van websites die écht waardevolle content delen. Dat is volgens Google content die:

  • Niet voor de zoekmachine is geschreven, maar voor mensen.

  • Door ervaren schrijvers is geschreven en niet door AI. 

  • Echt toegevoegde waarde heeft en niet alleen informatie bevat die al op andere plekken op het internet te vinden is.

Waarom dalen veel affiliate websites in Google na de Core Update?

Omdat veel affiliate websites dus niet doen wat Google (en de lezer) wél wil: waardevolle content delen. 

Op veel affiliate websites vind je namelijk content die:

❌ Geschreven is met AI en 1-op-1 is overgenomen
❌ Geschreven is door iemand die eigenlijk helemaal geen ervaring en expertise met het onderwerp heeft
❌ Niets meer is dan een samenvatting van content die al op andere sites te vinden is
❌ Sterk gefocust is op een zoekwoord, die (te) vaak en op een onnatuurlijke manier in de tekst verwerkt is

Lange tijd werkten bovenstaande ‘trucjes’ nog prima. Nu is dat dus wel anders en worden onze toverkunsten afgestraft door Google.

Is er dan nog wel plek voor affiliate sites?

Jazeker! In sommige gevallen zijn blogs of affiliate sites namelijk de enige soort platformen die écht goede content kunnen creëren voor een zoekopdracht. Omdat zij als onafhankelijk persoon precies de informatie, inspiratie of ervaring kunnen delen waar een lezer naar op zoek is.

Een aantal voorbeelden:

  • “Temu ervaring” (3.700 zoekopdrachten per maand) 

  • “Is DEGIRO betrouwbaar?” (150 zoekopdrachten per maand)

  • “Cloudpillo review” (4.100 zoekopdrachten per maand)

  • “Hoe maak je bananenbrood” (5.400 zoekopdrachten per maand)

  • “WordPress tutorial” (200 zoekopdrachten per maand)

  • “Moederdag knutselen” (3.000 zoekopdrachten per maand)

Bedrijven kunnen zelf een pagina creëren waarop ze rondbazuinen hoe goed of veilig ze zijn, maar “Wij van WC-eend adviseren WC-eend” is niet bepaald betrouwbaar. Voor zoekopdrachten met een bepaalde zoekintentie (zoals de zoektermen hierboven) zijn blogs en affiliate websites dus juist het geschikte platform.

Mits je dus voor waardevolle content zorgt, waar de Google Core Update op gefocust is. 👇

Hoe zorg je voor waardevolle content op je affiliate website?

1. Gebruik AI-tools zoals ChatGPT op de juiste manier

Content is een belangrijk onderdeel van een affiliate site. Je hebt al snel tientallen pagina’s nodig om een affiliate site goed te laten ranken in de zoekmachine. Waar je tot een jaar geleden nog wel een paar uur bezig was om een tekst van 1.000 woorden te schrijven voor je affiliate website, kan dat nu al binnen een paar seconden. AI-tools zoals ChatGPT zijn de laatste jaren dan ook veel gebruikt door affiliates om in een hoog tempo veel content te creëren.

Ik ken voorbeelden van affiliate sites die volledig door AI gegenereerd zijn. Dat werkte in het begin misschien nog, nu zie je dat deze sites ‘afgestraft’ worden tijdens de laatste 3 updates van Google. De reden? De content is niet uniek en biedt onvoldoende toegevoegde waarde.

ChatGPT creëert deze content immers op basis van informatie die al op het internet te vinden is. Ook al is de gegenereerde tekst uniek, de inhoud not so much. En unieke inhoud die waarde toevoegt: dat is precies waar Google en jouw lezer wél naar op zoek zijn.

Moet je ChatGPT of andere AI-tools dan helemaal links laten liggen? Zeker niet! Content 1-op-1 overnemen, dat zou ik niet (meer) doen, maar je kan ChatGPT bijvoorbeeld wel inzetten om om blogonderwerpen te bedenken, een outline te maken voor een artikel, snel een tabel te creëren en nog talloze andere mogelijkheden. Hiermee bespaar je enorm veel tijd! Check mijn blog met 7 tips om ChatGPT in te zetten voor je affiliate website.

2. Toon expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid aan

In 2020 rankte mijn eerste affiliate website over keukenmachines nog hoog in de zoekmachine, terwijl ik zelf nog nooit een keukenmachine in handen had gehad. Nu zie ik dat niet zo snel meer gebeuren.

Google beoordeelt content en websites namelijk op basis van de factoren:

  • Expertise

  • Experience

  • Authority

  • Trustworthiness

Het E-E-A-T principe dus, waar ik je in mijn blog met tips voor het vinden van een goed onderwerp voor je affiliate site meer over vertel. Je moet kunnen aantonen dat je expertise en ervaring hebt met een onderwerp, je als autoriteit wordt gezien én betrouwbaar bent.

En een onderwerp zoals keukenmachines is nu niet bepaald iets waar ik expertise en ervaring mee had. Over de betrouwbaarheid en autoriteit viel ook te twisten, want hoe betrouwbaar is een website met tips over het kopen van een keukenmachine, terwijl de auteur er nog nooit één getest heeft?

Kortom: wil je in 2024 scoren met een affiliate site? Kies dan een onderwerp waarbij je je expertise en ervaring kunt aantonen, zodat je een betrouwbaar platform neerzet en je misschien wel een autoriteit wordt in jouw niche. Denk bijvoorbeeld aan een blog of affiliate site over:

  • Hardlopen, omdat je zelf al jarenlang hardloopt, een lokaal hardloopclubje hebt opgezet, meerdere marathons hebt gerend en precies weet waar een goede hardloopschoen aan moet voldoen.

  • Kapsels en bijbehorende producten, omdat je zelf kapper of bruidsstylist bent en/of al een goedlopend Instagram-account hebt met veel volgers.

  • Barcelona, omdat je hier nu al een aantal jaar woont en een tijdje als gids hebt gewerkt.

  • Beleggen, omdat je zelf een relevante, financiële opleiding hebt gevolgd, door de jaren heen verschillende beleggingsvormen hebt ervaren en inmiddels een groot belegd vermogen hebt.

  • Montessori-speelgoed, omdat je kind al jarenlang Montessori-onderwijs volgt en met Montessori-speelgoed speelt en je inmiddels ook allerlei andere gezinnen enthousiast hebt gemaakt over deze methode.

Ik probeer betrouwbaarheid, ervaring en expertise op mijn affiliate sites aan te tonen, door:

  • Aan te geven dat ik producten zelf heb getest.

  • Zoveel mogelijk zelfgemaakte foto’s te gebruiken en vrijwel geen stockfoto’s, zodat lezers kunnen zien dat ik producten zelf in handen heb gehad.

  • Mijn eigen informatie aan te vullen met input uit relevante onderzoeken en nieuwsberichten.

  • Elke pagina te voorzien van een korte biografie, waaruit blijkt dat ik ervaring en expertise heb met het onderwerp. Bijvoorbeeld door mijn opleiding, een gevolgde cursus of relevante werk(ervaring) te benoemen.

  • Te verwijzen naar mijn social media accounts, zodat lezers kunnen zien dat er een ‘echt’ persoon achter deze site zit die ook een relevante match heeft met het onderwerp.

  • Onder mijn naam actief te zijn op relevante fora rondom mijn onderwerp.

  • Mee te werken aan interviews op andere websites, die gerelateerd zijn aan het onderwerp van mijn affiliate site of blog. Het liefst natuurlijk met een linkje naar mijn eigen site.

3. Staar je niet blind op zoekwoorden

Google geeft aan dat websites die schrijven voor zoekmachines in plaats van mensen, tijdens deze Core Update een daling in hun organische posities kunnen verwachten. Google zegt hierover:

"This could include sites created primarily to match very specific search queries."

Een concreet voorbeeld wordt er niet gegeven, maar ik kan zelf wel een voorbeeld bedenken. Veel zoekopdrachten worden in Google namelijk ingevoerd op een andere manier dan je diezelfde zoekopdracht zou uitspreken.

Een voorbeeld: op “bloembak buiten” wordt 900 keer per maand gezocht, terwijl op “bloembak voor buiten” (de manier waarop je het in een zin zou uitspreken) maar 40 keer per maand wordt gezocht.

Als je nu heel letterlijk “bloembak buiten” in de titel van een artikel en in alle alinea’s verwerkt, hoop je misschien beter te ranken op dit zoekwoord. Maar dan creëer je dus een tekst waarbij de zinnen niet bepaald lekker lopen. Grote kans dat Google vindt dat je hier content creëert die sterk gericht is op de zoekmachine en niet op je lezers.

Blijf zeker zoekwoordonderzoek doen om in kaart te brengen hoe mensen zoeken en welke termen interessant zijn. Maar staar je er niet blind op en onthoud: een correcte, goed leesbare tekst is belangrijker dan het 1-op-1 verwerken van zoektermen in je tekst.

Bovendien is Google slim genoeg om ook een blog met de titel “De leukste bloembakken voor buiten” te matchen met de zoekopdracht “bloembak buiten”. Sterker nog, een blog waarbij je kiest voor het zoekwoord “plantenbak” in plaats van “bloembak”, kan zelfs scoren op de zoekterm “bloembak buiten”, want Google is een kei in het herkennen van synoniemen en sterk gerelateerde zoekwoorden!

4. Verplaats je in de lezer

In mijn werk als online marketeer, is het bepalen van de doelgroep, bijna altijd stap één van een marketingtraject. Wie is je doelgroep? Wat vinden ze leuk of belangrijk? Waar zoeken ze naar? Waar bevinden ze zich? 

Als je een nieuwe pagina wil creëren voor je affiliate site, verplaats je je dus eerst in de lezer en geef je antwoord op vragen zoals:

  • Wat zijn de demografische gegevens van mijn lezer? Identificeert mijn lezer zich als man of vrouw? Hoe oud is mijn lezer? Heeft mijn lezer kinderen? Waar woont mijn lezer?

  • Welke informatie heeft de lezer al over dit onderwerp? Oftewel: moet ik informatie voor beginners delen of is de lezer juist op zoek naar geavanceerdere tips?

  • Wat speelt er verder bij deze lezer qua vragen, pijnpunten, vooroordelen en bezwaren over het onderwerp?

  • Wil mijn lezer een uitgebreide blog van 1.000 woorden lezen of een snel antwoord op hun vraag?

5. Deel unieke content die nog nergens anders op het internet staat

Dit is waar veel affiliates de mist in gaan. Zeker als je een onderwerp kiest waar je zelf weinig ervaring en expertise mee hebt, want dan kun je gewoonweg niet anders dan content van andere plekken op het internet afhalen en dat met een eigen sausje erover op je affiliate site te plaatsen.

Creativiteit wordt dus belangrijker dan ooit! Onderzoek eerst de concurrentie en check welke content nu hoog scoort in Google. Leer hiervan, neem de juiste elementen over (op jouw eigen, unieke manier) en zet vervolgens je ervaring en expertise in om meer waarde toe te voegen dan de concurrentie.

  • Neem een video op over het onderwerp, upload deze op YouTube en integreer deze in je content.

  • Bedenk een nieuwe invalshoek en voeg een alinea toe over deze unieke invalshoek.

  • Schrijf een uitgebreide review over een product of dienst gerelateerd aan het onderwerp en deel deze in je content.

  • Ontwerp een infographic of tabel met waardevolle cijfers en voeg deze toe.

  • Maak zelf foto’s.

  • Raadpleeg recente nieuwsartikelen en onderzoeken over het onderwerp, combineer de input en voeg deze (uiteraard met de juiste bronvermelding) toe aan je artikel.

Ik hoop natuurlijk stiekem dat je helemaal geen last hebt gehad van de Google Core Update. Toch wel een tik gekregen? Dan hoop ik dat deze tips je helpen om je affiliate site verder te verbeteren, zodat je (weer) beter gaat ranken in Google! Want hogere posities leiden tot meer bezoekers en meer affiliate omzet: precies wat ik jou gun.

Heb je nog vragen over de inhoud van deze blog of een andere affiliate vraag? Deel je vraag via de mail of op Instagram.

Zelf ook een lucratieve affiliate site bouwen?

Volg dan mijn online cursus Succes met Affiliate Marketing (gevolgd door 300+ cursisten!)

Online affiliate cursus
Nicole van Roekel

Nicole van Roekel

Nicole van Roekel (1994) is online marketeer, eigenaar van 10+ affiliate websites en blogs en oprichter van succesmetaffiliatemarketing.nl. Ze verdient jaarlijks €55.000+ met affiliate marketing en andere online verdienmodellen, zoals de verkoop van advertorials, online cursussen en andere online producten. Op succesmetaffiliatemarketing.nl deelt ze haar ervaringen en beste tips voor het runnen van een succesvol eigen affiliate platform.