Succes Met Affiliate Marketing

Hoe analyseer je de concurrentie in jouw niche voor affiliate marketing?

Om je affiliate website succesvol te maken, is het essentieel om je concurrentie goed in de gaten te houden. Toen ik begon met mijn eerste affiliate website, was ik me nog niet zo bewust van hoe belangrijk dit was. Inmiddels weet ik dat een goede concurrentieanalyse écht een gamechanger kan zijn en dat dit iets is wat je regelmatig zou moeten uitvoeren. In dit artikel deel ik tips om een goede concurrentieanalyse uit te voeren in jouw affiliate niche.

Stap 1: Identificeer je belangrijkste concurrenten

Allereerst is het belangrijk om te weten wie je concurrenten zijn. Je kunt dit eenvoudig doen door een incognitovenster te openen in je browser, je belangrijkste zoekwoorden in te typen op Google en te kijken welke websites hoog ranken. Maak een lijst van de 5 tot 10 websites die keer op keer in de zoekresultaten verschijnen. Vaak zijn dit je directe concurrenten.

Let ook op websites die je misschien niet direct als concurrent zou zien, zoals webshops of contentplatformen die op een ander hoofdonderwerp focussen dan jouw affiliate website. Ondanks dat het geen directe concurrenten van je zijn, kunnen het tóch je concurrenten in de zoekmachine zijn. 

Tip: SEO-tools zoals SE Ranking, Ahrefs of SEMrush kunnen je helpen bij een concurrentieanalyse in de zoekmachine. Vul zoekwoorden in en deze SEO-tools geven aan wie de belangrijkste concurrenten zijn op deze zoekwoorden. Dit soort tools geeft ook inzicht in andere, relevante factoren zoals Domein Autoriteit en het aantal backlinks – daarover later meer.

Stap 2: Analyseer de content van je concurrenten

Zodra je weet wie je concurrenten zijn, is het tijd om hun content onder de loep te nemen. Kijk naar wat voor soort content ze maken: Zijn het productreviews, koopgidsen of meer algemene blogs over hun niche? Bekijk ook hoe uitgebreid hun artikelen zijn. Zijn ze diepgaand en bieden ze veel waarde aan de lezer, of zijn het kortere stukken?

Dit is wat ik altijd probeer te doen als ik mijn concurrentie analyseer:

  • Lengte van artikelen: Als hun artikelen 2000 woorden zijn en die van jou maar 500, dan is daar mogelijk ruimte voor verbetering. Toch is ‘lengte van content’ de laatste jaren ook minder belangrijk geworden dan vroeger. Google kijkt vooral naar kwaliteit van de content, niet kwantiteit.
  • Gebruik van zoekwoorden: Welke zoekwoorden kun je spotten in de tekst?  Kijk niet alleen naar de focuszoekwoorden die je in stap 1 hebt onderzocht, maar ook naar gerelateerde zoektermen die concurrenten in hun teksten verwerken en mogelijk ook relevant zijn voor jouw affiliate website.
  • Structuur van de content: Maken concurrenten gebruik van lijstjes, bullet points, infographics of video’s? Dit kan helpen om de leesbaarheid te verbeteren en bezoekers langer op de pagina te houden. Denk na over hoe jij jouw content kunt optimaliseren om beter te presteren.

Stap 3: Analyseer hun SEO-strategie

SEO (Search Engine Optimizations) is een onmisbare factor in het succes van veel affiliate websites. Vrijwel al mijn affiliate websites waren lange tijd meer dan 90% afhankelijk van organisch verkeer uit Google.  Concurrenten die nu hoger scoren in Google, doen blijkbaar iets beter in de ogen van Google dan jij. Tijd om hier van te leren, dus!

Enkele punten waarop je kunt letten:

  • Backlinks: Een belangrijke rankingfactor. Gebruik een SEO-tool zoals SE Ranking, Ahrefs of Semrush om te kijken welke en hoeveel backlinks je concurrenten hebben. Welke websites linken naar hen? Kun jij ook backlinks krijgen van deze websites? Of misschien kun je juist focussen op kwalitatief betere backlinks.
  • On-page SEO: Bekijk hoe concurrenten zoekwoorden gebruiken in titels, meta descriptions, URL’s en interne links. Probeer jouw on-page SEO-strategieën te verbeteren door bijvoorbeeld betere paginatitels te schrijven of zoekwoorden slimmer in je koppen te verwerken.
  • Paginasnelheid en technische SEO: Websites die snel laden en technisch goed in elkaar zitten, scoren vaak beter in Google. Je kunt tools zoals Google PageSpeed Insights gebruiken om te zien hoe jouw site het doet ten opzichte van je concurrenten.

Stap 4: Analyseer conversietactieken

Uiteindelijk gaat affiliate marketing natuurlijk om conversie. Want je kunt wel verkeer genereren, maar als die websitebezoekers vervolgens geen aankoop doen via je affiliate website, heb je weinig aan duizenden bezoekers per maand. Kijk dus eens goed naar de conversietactieken van je concurrenten:

  • Call-to-Actions (CTA’s): Hoe zetten zij hun bezoekers aan tot actie? Welke woorden gebruiken ze, en hoe prominent zijn hun knoppen?
  • Productvergelijkingen: Maken ze gebruik van vergelijkingen om producten naast elkaar te zetten? Bijvoorbeeld een plugin zoals Affiliate Held waarin productprijzen en voorraad automatisch geüpdatet wordt?
  • Kortingscodes of aanbiedingen: Sommige affiliates promoten exclusieve kortingscodes om bezoekers aan te zetten tot conversie. Zie je op een affiliate site een kortingscode van een adverteerder waar jij ook mee samenwerkt? Grote kans dat jij ook zo’n exclusieve kortingscode kunt regelen voor jouw site! 
  • Plaatsing van affiliate links: Zijn hun links subtiel verwerkt in de tekst, of maken ze juist gebruik van duidelijke, opvallende knoppen? Hoe pakken ze dit aan en wat werkt voor jouw niche?

Stap 5: Kijk naar sociale media

Social media kan ook heel interessant zijn om verkeer te genereren voor je affiliate website. Kijk eens naar de social mediastrategie van je concurrenten:

  • Welk platform gebruiken ze het meest? Sommige niches zijn vooral geschikt voor TikTok of Instagram, terwijl andere niches goed presteren op een platform als Pinterest of LinkedIn.
  • Wat voor content delen ze? Zijn het vooral berichten waarin rechtstreeks producten of diensten worden gepromoot, of proberen ze hun volgers ook echt waardevolle content te bieden?
  • Hoe vaak posten ze? Consistentie is belangrijk. Analyseer hoe vaak ze posten en wat hun engagement is. Zijn er specifieke soorten posts die veel likes en reacties krijgen?

Stap 6: Blijf continu monitoren

Het analyseren van je concurrenten is geen eenmalige taak. De markt verandert continu en je wil natuurlijk altijd een stap voor blijven. Maak er dus een gewoonte van om regelmatig de prestaties van je concurrenten te checken. Ik probeer dit eens per kwartaal te doen.

Foto van Nicole van Roekel

Nicole van Roekel

Nicole van Roekel (1994) is online marketeer, eigenaar van 10+ affiliate websites en blogs en oprichter van succesmetaffiliatemarketing.nl. Ze verdient jaarlijks tienduizenden euro's met affiliate marketing en andere online verdienmodellen, zoals de verkoop van advertorials, online cursussen en andere online producten. Op succesmetaffiliatemarketing.nl deelt ze haar ervaringen en beste tips voor het runnen van een succesvol affiliate platform.