Succes Met Affiliate Marketing

7 affiliate klusjes voor deze zomer

Heb jij met deze dramatische temperaturen, grijze wolken en liters regen ook
gewoon zin om met een goeie kop koffie of thee achter je laptop te kruipen? En lekker te knutselen aan je affiliate project? Ik in ieder geval wel!

In de affiliate update van augustus deel ik 7 klusjes met je die je deze maand nog kan oppakken om je affiliate website te verbeteren. 

Klusje 1: Doe een audit van je affiliate website

Eén van mijn eerste tips als je serieus aan de slag gaat met een affiliate website: investeer in een SEO-tool. Mijn persoonlijke favoriet is SE Ranking: wat mij betreft de SEO-tool met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Met deze tool haal je waardevolle informatie naar boven over de huidige én potentiële vindbaarheid van je website in de zoekmachines.

Afgelopen maand schreef ik al een uitgebreide blog over hoe je SE Ranking inzet voor je affiliate website. Eén van de waardevolle functionaliteiten van SE Ranking (of een andere, soortgelijke SEO-tool) is dat je een website audit kan uitvoeren. De tool vertelt je dan:

  • Of alle relevante pagina’s op je website wel goed gecrawld kunnen worden door de bot van Google (zodat je website ook daadwerkelijk vindbaar wordt in de zoekmachines)

  • Of/welke pagina’s niet gevonden worden en een 404-error krijgen

  • Of/welke pagina’s geen of geen goede paginatitel hebben

  • Of/welke pagina’s geen of geen goede metadata hebben 

  • Of/welke pagina’s een trage laadsnelheid hebben.

Kortom: allerlei zaken die je kan oppakken om je affiliate website te verbeteren. Voer ergens in de komende periode eens zo’n website audit uit en je kunt je takenlijstje ongetwijfeld aanvullen met veel nuttige optimalisaties.

Loop alle affiliate links op je website na en check of ze nog werken. Dat kun je doen door simpelweg op alle links te klikken – nogal geestdodend en inefficiënt – of door iets slimmer aan het werk te gaan:

  • Veel affiliate netwerken/programma’s geven in hun eigen dashboard een melding van links op je website die niet meer werken. Bij TradeTracker zie je bijvoorbeeld een overzichtje van niet-werkende affiliate links.

  • Via SE Ranking (daar is ‘ie weer) kun je in de website audit ook naar boven halen welke uitgaande links niet meer werken en een 404-error krijgen. Tijd om die aan te passen!

Voorbeeld: TradeTracker laat zien dat
er niet-werkende affiliate links op mijn site(s) staan.

Klusje 3: Verwijder uitverkochte producten van je website

Promoot je producten op je affiliate website? Zonde als je al lange tijd een product promoot dat ook al lange tijd is uitverkocht. Soms is een product tijdelijk uitverkocht, maar als je merkt dat een product al lange tijd niet meer op voorraad is, kun je deze definitief verwijderen en/of vervangen voor een ander product.

Als je gebruik maakt van de plugin Affiliate Held, kun je bij “Statistieken” > “Voorraadstatistieken” eenvoudig zien welke producten al langer de “niet op voorraad” status hebben: 

Producten die al een paar weken “niet op voorraad” zijn, vervang ik door een ander product of andere verkoper. Zoals je hierboven kan zien, is het de hoogste tijd dat ik dit weer eens ga doen…

Als je gebruik maakt van Affiliate Held, of de plugins Content Egg Pro en Affiliate Egg Pro, kun je ook instellen dat je uitverkochte producten sowieso niet wil tonen op je website. Of de prijs/status van het product wil verbergen als deze uitverkocht is.

Loop deze instellingen ook eens na en zorg er zo voor dat je website alleen nog producten bevat die daadwerkelijk te koop zijn door je websitebezoekers.

Klusje 4: Producten op je affiliate website analyseren

Meten = weten. En als je dingen wil verbeteren aan je affiliate website, dan moet je wel weten wat er nu gebeurt en waarom die dingen gebeuren. In een rustigere periode, analyseer ik graag de prestaties van producten die ik promoot op mijn sites. Dat doe ik bijvoorbeeld door:

  • De meest aangeklikte producten op de website te analyseren in Google Analytics 4. Dat kan door in Google Analytics 4 een custom report aan te maken waarop je alle “outbound clicks” (klikken op een externe link) per pagina inzichtelijk maakt. Door deze te combineren met het aantal paginaweergaven van een pagina, kun je ook goed zien of een pagina juist relatief veel of relatief weinig klikken op een product genereert. Probeer vervolgens te verklaren waar dat door komt. Op mijn affiliate site Kindcadeautips.nl zag ik bijvoorbeeld dat pagina’s met 15 cadeautips voor meer klikken op affiliate links zorgden, dan pagina’s met 10 cadeautips. Terwijl ik van tevoren dacht dat 15 tips ‘te veel’ zou zijn. Dat leek dus mee te vallen!

  • De meest aangeklikte producten op de website te analyseren in Affiliate Held: op vrijwel al mijn affiliate websites werk ik voornamelijk met de productvergelijkingen die ik maak met de WordPress-plugin Affiliate Held. Zo kan ik laten zien bij welke verkooppunten een specifiek product te koop is en voor welke prijs.
    Via “Statistieken” kan ik vervolgens ook zien op welke producten er in een bepaalde periode het vaakst is geklikt. Ik probeer vervolgens ook te kijken waar dit door komt, bijvoorbeeld omdat ik een product veel meer bovenaan een pagina heb geplaatst. Of misschien omdat een product een goede prijs heeft of bij veel verschillende verkooppunten verkrijgbaar is. Met die data probeer ik producten strategischer op mijn website(s) te plaatsen.

  • Uitdraai maken van de meest verkochte producten bij een affiliate partner. Op veel sites levert het affiliate programma van Bol.com mij de meeste omzet op. Ongeveer één keer per kwartaal maak ik per website een uitdraai van alle orderinformatie. Ik kan zo goed zien welke producten er uiteindelijk zijn gekocht via mijn affiliate website en via welke pagina/link. Ik breng ook in kaart voor hoeveel % van de omzet elk product heeft gezorgd. Producten die in het bijzonder goed presteren, probeer ik een prominentere plek te geven op mijn affiliate website. Producten die ik bijvoorbeeld veel promoot en waar veel op geklikt wordt, maar die uiteindelijk niet worden gekocht, zou ik met deze inzichten vervangen voor andere producten.

Klusje 5: Zoek nieuwe affiliate programma’s


De bekende affiliate programma’s van de grote jongens zoals Bol.com, Amazon en Coolblue ken je inmiddels wel. But there’s more… Veel bedrijven hebben een affiliate programma, maar hoe vind je die bedrijven nu? En hoe weet je vervolgens bij welk affiliate programma ze zijn aangesloten?

Mijn tip: gebruik de gratis Chrome-extensie Affilitizer. Nadat je deze plugin hebt geïnstalleerd, zie je op de Google-zoekresultatenpagina het Affilitizer-icoontje oplichten naast een zoekresultaat als deze website een affiliate programma heeft. Als je op het icoontje klikt, zie je direct bij welk affiliate netwerk deze site is aangesloten.

Typ eens een product in in Google dat relevant is om te promoten op je affiliate website. Bijvoorbeeld “hardloopschoenen” als je een affiliate website over hardlopen beheert. Zoek eens verder dan pagina 1 van Google, grote kans dat je daar allerlei nieuwe shops ontdekt die je misschien nog niet kende:

Screenshot van de zoekresultaten in Google op het zoekwoord “hardloopschoenen”.

Ik zie dat Hoka.com, Wehkamp & Menshealth.com een affiliate programma hebben, aan de linkerzijde van het zoekresultaat licht het Affilitizer-icoontje namelijk op. Als ik op het icoontje bij “Menshealth.com” klik, zie ik dat zij een affiliate programma hebben bij TradeTracker of Linkbux. Door hierop te klikken, kan ik me direct aanmelden.

Klusje 6: Verbeter de interne linkstructuur op je affiliate website en ga werken met Topic Clusters

Door pagina’s op je affiliate website onderling met elkaar te verbinden met een link, ontstaat er een interne linkstructuur. Een interne link is een link vanaf één pagina naar een andere pagina op je website, bijvoorbeeld een tekstlink, buttonlink of link achter een afbeelding.

Door relevante pagina’s aan elkaar te verbinden, creëer je een heldere websitestructuur. Fijn voor je websitebezoekers, maar ook voor zoekmachines! Een goede interne linkstructuur, kandan ook bijdragen aan een betere vindbaarheid van je affiliate site in Google. 


Een interne linkstructuur moet wel logisch zijn. Op LinkedIn deelde ik afgelopen week 2 posts over interne linkstructuur en het creëren van zogenaamde Topic Clusters. Een ideaal klusje voor een rustigere periode, want hier moet je echt even voor gaan zitten.

Maar: de impact kan écht groot zijn. Zonder dat je nog flinke aanpassingen doet in content of techniek, zie ik als online marketeer dat bij veel klanten de vindbaarheid in Google al sterk kan verbeteren, als je alleen maar slimmer omgaat met je interne linkstructuur.

Klusje 7: Boek een affiliate consult (met 10% korting)

Heb je dit hele takenlijstje afgewerkt, maar loop je nog tegen wat dingen aan? Heb je prangende vragen en kan je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je affiliate website?

Dan is mijn laatste tip: investeer in een affiliate consult. Afgelopen maand heb ik al 3 leuke ondernemers mogen helpen tijdens zo’n 1-op-1 consult en hen een flinke dosis tips gegeven om hun affiliate website te verbeteren. Eén van die ondernemers:

En dat geeft mij ook weer energie!

Tijdens het online consult nemen we jouw affiliate website grondig door. Je mag al je vragen op me afvuren. Na afloop ontvang je een op maat gemaakt adviesplan met alle tips & tricks die we tijdens de sessie hebben doorgenomen.

Klinkt dit als iets voor jou? Als abonnee op mijn maandelijkse affiliate update, krijg je t/m 31 augustus 10% korting op het affiliate consult met de kortingscode nieuwsbrief10.

Je betaalt dan €250 €225, excl. BTW. 

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan de tips en klusjes uit deze affiliate update! Heb je nog vragen over één van deze tips? Stuur me gerust een berichtje op Instagram of LinkedIn, ik help je graag.

Voor nu: een fijne zomervakantie, duim mee dat de zon snel gaat schijnen en tot in september! 

Groetjes,
Nicole